HTML

Idegen közöttünk

Vitaindítások, elfogult vélemények és szösszenetek, gondolatébresztők

Friss topikok

  • plüss_Teknős: Lehet, hogy nincs is egy olyan személy, akire azt mondanám, hogy ha olyan lennék, mint ő, ha úgy é... (2009.12.28. 18:55) A példakép
  • AmonShi: @plüss_Teknős: úgy látom nem vagyok egyedül a véleményemmel! :) (2009.11.05. 14:08) A pozitív
  • Zet Ash: Az életben sok minden adhat örömet, értelmet amúgy céltalan létezésünknek és sok minden tudja jele... (2009.09.16. 01:23) A jós
  • AmonShi: @E®: hmm... már tizenévesen is mondtam butaságokat? azt hittem a vas hülyített el! :) szépen lassa... (2009.09.14. 21:34) Kép

Linkblog

A példakép

2009.12.21. 23:25 AmonShi

Fura dolog ez az egész példaképesdi. Bármikor kérdeztek, hogy na vajon ki az én példaképem, nem tudtam rá mit válaszolni. Gyermekként könnyű mentséget felhozni, hiszen mondhatjuk, hogy nem gondolkodtunk még rajta, nem foglalkozunk ilyesmivel. Aztán az ember ahogyan felnő, egyre égetőbb beismerni, hogy bizony, foglalkoztunk mi ezzel, csak nem nagyon jutottunk semmire. Ez nem azért volt, mert nem volt szem előtt egy-egy példa értékű élet, akár a környezetünkben, akár a nagyvilágban. Nem, ez talán azért lehet, mert nem volt annyira kikristályosodva a válasz. Talán azért, mert a kérdést sem jól tettük fel. Emlékszem, én azt kérdeztem, hogy kinek az életével tudnék teljes mértékben azonosulni? Egy tudóséval, egy kalandoréval, egy világhódítóéval, egy igazi harcoséval, vagy csak La Mancha lovagjával? Aztán rájöttem, hogy nem teljesen kell azonosulni, nem kell betű szerint követni más életét, mert arra én lennék a legalkalmatlanabb ember a világon. Valahogy nem vagyok az az ideológiailag követő személyiség. Rájöttem, hogy az lenne a fontos, hogy nagyvonalakban kinek az értékrendjével tudnék egyetérteni. Egyetérteni, de nem hasonulni. (A hasonulás az egyik kedvenc szavam, sokszor jut eszembe, s mindig a konvergációt idézi bennem, mondjuk egy függvény, ami közelít a nullához, de soha el nem éri azt - ez amolyan matematikai romantika.) Nem szeretném senki életét mintaként állítani elém, de ha mindenképpen meg kellene említenem, hogy ki az én példaképem, így majdnem 30 éves fejjel, két ember jutna eszembe. Mindkettő teljesen eltérő életet élt, de mégis sok hasonlóság van bennük. Olyan nagyszerű emberi tulajdonságokkal rendelkeznek mindketten, amire én is vágyom, de nem vagyok biztos benne, hogy bennem is meg van ezeknek a tulajdonságoknak a lehetősége. Mások ők nagyon, mint én, de valahol mégiscsak hasonlítani szeretnék hozzájuk, még úgyis, ha ez soha nem fog sikerülni. Konvergálok. Hasonulok. Igyekszem.

Egyáltalán fontos ez? Példaképeket állítani magunk elé a képzeletbeli elefántcsonttornyunk legfelső szobájának fényes falaira? Belső igénye ez a lelkünknek, hogy egy követendő példát állítunk magunk elé, vagy csak szimplán félelem attól, hogy mégsem vagyunk egyedi és megismételhetetlenek? Halhatatlanokat követünk haladóként, hátha mi is részesei lehetünk a halhatatlanság kétes hozományának? Ki ne szeretné, hogy emlékezzenek rá halála után is? Viszont itt, Európa lüktető, de beteg szívében ki az, aki hisz az egy könyv, egy fa és egy gyermek filozófiájában?

Szerinted a példakép csak egy követendő minta, vagy a saját silányságod elrejtése a nagyvilág elől?

1 komment

A bejegyzés trackback címe:

https://amonshi.blog.hu/api/trackback/id/tr611614673

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

plüss_Teknős 2009.12.28. 18:55:44

Lehet, hogy nincs is egy olyan személy, akire azt mondanám, hogy ha olyan lennék, mint ő, ha úgy élnék, mint ő, akkor jó lenne. Annyi ember van, annyi féle életúttal, amiknek a szeletei tetszenek. Szeretnék olyan dörzsölt lenni, mint... Szeretnék olyan jól vezetni, mint... Szeretnék olyan sikeres lenni a munkámban, mint... Szeretnék olyan anya lenni, olyan feleség, olyan háziasszony, olyan nő, olyan barátnő lenni, mint... A legtöbb dolog, amiben példaképet kéne állítanunk, tanulható dolog. Ami meg nem az, az adottság - szeretnék olyan szép lenni, olyan hosszú hajat, olyan lapos hasat - és a minták nem biztos, hogy követendőek, hány botrányosra fotobótolt kép került elő csak az elmúlt egy hónapban...?
Silányak vagyunk, ez találó. Szeretnénk magunkat más, sikeres, céljukat elért társaink fényébe ültetni, hogy a róluk rajtunk keresztül vetülő fényt hátha a miénknek hiszi valaki... Nem tudom. Régen sokkal több olyan ember volt, akire szerettem volna hasonítani - naív voltam, meg nem is ismertem őket igazán. Mostanra azt hiszem, hogy nem tudom, van-e olyasvalaki, aki mellé letenném a voksom, hogy igen, ő megtalálta az utat. Van sikeres-karrierista, van elkallódott, van langyos vízben evickélő, anyatigris, világjáró, nőcsábász, megrögzött szingli, eminens, szerencsevadász, akad sajnálni való lúzer is jópár. Én nem vagyok egyik sem.
Semilyen szél nem kedvez annak, aki nem tudja, merre tart. Azt hiszem, én itt tartok, csak a pályaválasztással elkéstem tíz évet. Na nem azért, mert nem volt követendő példa, volt és van elég. És ez a legnagyobb baj, hogy annyi de annyi a lehetőség, a választás, hogy az ember csak kapkodja a fejét, és szeretne mindenre időt szánni, mindenbe belelátni egy kicsit, csak aztán mire döntene, nincs idő bejárni a választott utat. Mindent megtanítanak nekünk a körülöttünk nyüzsgő példaképeink, szülők, tanárok, barátok, szuperhősök, napkeleti és filmbéli bölcsek.
Csak a lehetőségek közül választani nem.
süti beállítások módosítása